Smithsonian National Air and Space Museum
Na sobotu máme naplánovaný výlet do Udvar-Hazy centra, což je druhá část, druhá budova leteckého muzea. Jedna budova stojí na Mallu, ale protože se jim tam nevejdou všechna letadla, postavili si za městem u Dullesova letiště vlastní halu a zázemí pro další exponáty. Jsou tu umístěné hromady letadel a dalších exponátů, které se buď nevešly do budovy ve městě, nebo by bylo obtížné je tam dopravit. Případně splňují obě podmínky :) Jedeme s Jakubem, Čechem, který je ve Státech na Work and travel pogramu, do konce září teď bude cestovat po Státech a potkali jsme se na večerní tour po monumentech, je ubytovaný ve stejném hostelu.
Cesta je náročná, protože taxík je finančně mimo, zbývá jen městská, která na letiště - odkud pak má pendlovat do muzea malý shuttle - jezdí jen jednou za hodinu, navíc v metru provádí nějaké skopičiny, takže nejezdí úplně podle jízdních řádů. Vůbec, nemají metro na letiště, tragédie jako v Praze… Celkem sečteno to znamená, že když jsme vyraziłi v devět, tak do budovy muzea jsme vstoupili v půl jedné... Ale stálo to za to. Obrovská hala, u stěn trocha místa, s přístavkem hned naproti vchodu, aby bylo kde ustájit raketoplán, a je narvaná letadly od podlahy ke stropu. Od nejstarších originálů a replik až po moderní, civilní, závodní i válečné. V přístavku pak raketoplán Discovery a expozice k vesmíru - rakety, moduly, tradiční trojice Mercury-Geminy-Apollo, mezikontinentální rakety, počítače, pod stropem hotový roj družic všech barev i druhů. Unikátů je tu spousta - Discovery, Enola Gay, letadlo bratří Wrightů, poslední Blackbird… Prohlídek na celý den.
S Jakubem jsme se rozdělili, každý máme jiné tempo, takže sraz až ve tři na schodech. Ve dvě se přidám k prohlídce s průvodcem - to se většinou v muzeích osvědčilo, průvodci bývají často důchodci, kteří se oboru věnují i v pozdním věku a často přidali ke komentářům i informace, které nejsou na tabulkách u exponátů. Stejně jak dneska, hodně povyprávěl o historii exponátů, jak se k nim muzeum dostalo - jednu B-17 jim věnoval Boeing, práce na její obnově ho stály 25 milionů dolarů. Prvních pět dali za obnovu letadla, pak ho vzali nad oceán proletět, ovšem bez dostatku paliva, takže za vylovení, odbahnění a vysušení dal Boeing dalších 20 milionů a pak teprve letadlo dostalo muzeum. A tak dál a podobně, původně dvouhodinová tour se natáhla na skoro tři hodiny a dobře nám tak.
Cesta zpátky už byla podstatně kratší, shuttle z muzea na letiště a městská navazují o dost líp a v sedm jsme zpátky v civilizaci. Večer ještě si u Jakuba stáhnu zase fotky z foťáku (i jeho z muzea, já nějak nestíhal fotit) a to je pro dnešek všechno. Bude to asi boj po návratu všechno přebrat. Je nepopiratelný fakt, že courání po městě nebo muzeu fakt vyčerpává. Ale kdy já budu mít zase příležitost se sem podívat? Z těch větších technických návštěv už zbývají jen tři, tak snad vyjdou taky.
Fotky zde